Kognitiva bedömningar (intellektuell funktionsnedsättning/särskild begåvning)

Vi har lång erfarenhet kring psykologbedömningar utifrån kognitiv nivå, dvs begåvningsbedömningar. Det kan handla om en bred kognitiv frågeställning, som många gånger krävs för remiss från Skolhälsovården vid Neuropsykiatrisk frågeställning. Eller kring frågeställningar om en eventuell Intellektuell funktionsnedsättning eller ”särskild begåvning”.

Ofta så får vi uppdrag direkt från skolor/resursskolor, men det går också att vända sig direkt till oss som förälder. 

Det är viktigt att få en förståelse så tidigt som möjligt om man observerar utmaningar i skolan, svårigheter med inlärning och/eller att nå målen i olika ämnen. Ibland kan det vara en kombination av andra svårigheter, tex Autism/ADHD/ADD eller Språkstörning och då är det speciellt viktigt att förstå vad som är vad. Dvs om det mer handlar om exekutiva svårigheter kopplat till uppmärksamhet, arbetsminne, kravkänslighet, arbetstempo etc eller om det finns svårigheter kognitivt. 

Även om barnet når målen och inte verkar ha några specifika inlärningsproblem kan det vara viktigt att få en bättre förståelse. Speciellt om man upplever att barnet underpresterar, har motstånd mot skolan eller vissa ämnen eller andra former av svårigheter. 

Ett första steg är pröva olika särskilda anpassningar och genomföra en pedagogiskt bedömning. Därefter kan det vara aktuellt att göra en psykologbedömning för att bättre förstå svårigheter/styrkor och därifrån diskutera rekommendationer och fortsatta insatser.

Hur går en psykologbedömning/kognitiv bedömning till

En kognitiv bedömning genomförs av en psykolog och innehåller nedan

  • Förbedömning/konsultation, vi inleder alltid med en digital förbedömning med psykolog för ställningstagande kring utredning
  • Beslut kring utredning 
  • Skattningsformulär till föräldrar och skola
  • Uppstart och föräldrasamtal tillsammans med psykolog.

Föräldrar tar med kopior på tidigare ev utrednignar.

Bla görs en genomgång av anamnes, tidig utveckling, svårigheter/styrkor, situation på förskola/skola, hemsituation, sociala relationer och ev tidigare utredningar. 

  • Digitalt möte med förskola/skola/mentor och ev fritids/resursstöd
  • Psykologbedömning Bla genomförs en kognitiv bedömning av språklig förståelse samt logiskt tänkande och en bedömning av exekutiva funktioner, som tex arbetsminne och arbetstempo. Ibland kompletteras den med en icke-språklig kognitiv bedömning
  • Återgivning tillsammans med föräldrar
  • Återgivning tillsammans med föräldrar och skola

Rekommenderas varmt, men föräldrarna väljer hur man vill göra och bjuder in till samtal.

  • Skriftligt utlåtande skickas till föräldrar och skola (på föräldrars önskemål). 

Det inkluderar alltid anamnes, utredningsresultat, bedömning, eventuell diagnos, sammanfattning samt rekommendationer.

Fortsatta insatser 

Efter utredning är det vanligt att man som förälder önskar mer stöd och fortsatta insatser. Vi kan skräddarsy ett upplägg utifrån Era behov och önskemål. Vi erbjuder bla nedan som tillval efter avslutad utredning:

  • Remiss för vidare insatser inom Barn- och ungdomspsykiatri, Barn-ungdomsmedicin, Habilitering etc ( inkl i utredning)
  • fördjupad återgivning och föräldrastöd (3 samtal)
  • fortsatt psykologsamtal/föräldrastöd
  • Intyg

För mer information om priser, se info under Neuropsykiatriska utredningar